Günümüzde teknoloji ile evrilen fikirler,
yarının algısıyla tüketiciye aktarılıyor.

TURIZM LAB

Dijital, Turizm Sektörünü Nasıl Dönüştürüyor?

Dijital pazarlamanın turizm sektörüne olan etkisi, Instagram’da gördüğümüz ultra çekici destinasyon fotoğraflarından çok daha büyük. Özellikle seyahat deneyiminin gün geçtikçe daha fazla dijital platformlar üzerinden şekillenmesi sayesinde, dijital pazarlamanın tüketici tercihlerini etkilemedeki rolü artık hayati. Şunu en baştan söyleyebiliriz ki eğer turizm sektöründeyseniz fakat dijital pazarlamayı profesyonel olarak kullanmıyorsanız yakın zamanda kullanan rakiplerinizin gerisinde kalmanız kaçınılmaz olacak. Dijitalin, turizm sektörünü nasıl değiştirdiği konusunda biraz daha detaya girecek olursak:

1

Seyahat ve Karar Verme Alışkanlığı

İnsanların günlük hayatlarındaki akıllı telefon kullanımı keskin şekilde artmaya devam ediyor. Seyahatlerini planlarken veya seyahat ederken verilen kararların ve yapılan seçimlerin artık çoğu, dijital cihazlardan ve dijital içeriklerden elde edilen bilgiler ışığında veriliyor. Bir destinasyona gitmeden önce o destinasyonla ilgili yapılan araştırmaların hepsi bu cihazlar üzerinden yapılıyor. (Siz hala katalog mu bastırıyorsunuz?) Bunun da ötesinde, seyahat öncesi yapılan bu araştırmaların ardından, insanlar seyahate çıktıklarında da bu araştırmalar ve dijital içerik tüketimi devam ediyor.

Daha fazla insan cep telefonunu seyahatini şekillendirmek için kullanınca, markaların da buna cevap verebilmek adına daha uygun, içerikle zenginleştirilmiş ve tüm sorulara cevap verebilecek bir websiteye sahip olması kaçınılmaz oluyor. Son yıllarda cep telefonlarından yapılan rezervasyonlar %30 oranında artmış durumda. Turistik amaçla seyahat eden insanların %95’i, gidecekleri yerle ilgili oraya daha önce gidenler tarafından yazılmış en az 7 yorum okuyor. Kısacası, artık müşterileriniz satın alma kararlarını vermeden önce çok ciddi oranda dijital içerik tüketiyor. Eğer pozitif anlamda bunun parçası değilseniz, yeni müşterileri çekmeniz zorlaşıyor.

2

İçerik ve Deneyim Aktarımı

Turizm sektörünün etkilendiği bir başka konu da; içerik yoğunluğunun, çeşitliğinin artması ve dolayısıyla deneyim aktarımının kolaylaşması. Deneyim aktarımı derken şunu kast ediyoruz: Örneğin bir resortta kalan müşteri, otelde kaldığı süreçte ve tatilinin bitmesinin ardından evine döndüğünde (ortalama 3 hafta boyunca) sosyal medya hesaplarından deneyimlerini görsel ve metinsel olarak paylaşıyor. Resortla alakalı memnun kaldığı ya da kalmadığı noktalar, fotoğraflar, videolar… Ve bu içeriklerin hepsi, bu müşterinin yaşadığı deneyimin etrafındaki arkadaşlarına aktarılmasını sağlıyor. İşte bu içerik yoğunluğunu ve deneyim aktarımını, markanın lehine çevirmek için stratejik bir dijital müşteri deneyimi oluşturmak gerekiyor. Hemen somut bir yöntem verelim: Eğer bir otel sahibiyseniz, otelinizde insanların fotoğraf çektirmek isteyecekleri alanlar oluşturun. Bu sayede otelin görselleri Instagram ve Facebook’ta daha fazla dolaşmaya başlayacaktır.

3

Sadakat Oluşturma ve İyileştirme

Son olarak; bir başka konu da sizin servisinizi deneyimleyen insanların bıraktıkları geribildirimler. Dijital dönüşüm sayesinde bundan yıllar önce anketlerle, formlarla toplamaya çalıştığınız bu geri bildirimleri toplamak için artık ekstra bir şey yapmanıza pek gerek yok. Çünkü insanlar, sizin markanızla ve servislerinizle alakalı yorumlarını (pozitif ya da negatif) çekinmeden paylaşacaklar. Twitter’da ya da sözlüklerde markanızın ismini arayıp bunlara kolayca ulaşabilirsiniz. İşte bu yorumlar servislerinizi iyileştirmenizi ve müşterilerinizle uzun vadeli bir sadakat oluşturmanızı sağlayacak. Tabii ki bunları verimli şekilde kullanabilirseniz. Bu geri bildirimleri dinleyip, müşteriler için bir şeyler yapmaya başladığınızda, bir sonraki ziyaretlerinde onları şaşırtabilirsiniz. Bu sayede onların deneyiminde bıraktığınız etki daha eşsiz hale gelecektir.

Dijital Verilerin Turizm Sektöründe Kullanılması

Günümüzde pek çok büyük şirkete göre veri, yeni para birimi. Çünkü veri sayesinde, özellikle eşsiz ve işlemsel veri sayesinde rakiplerinizin ulaşamadığı kitlelere ulaşma şansınız var.

Biz veriyi, dijital reklam kampanyalarında çok kullanıyoruz. Mesela; siz Antalya bölgesinde yer alan bir otelsiniz. Son 60 günde Almanya, Avusturya, İngiltere, Polonya gibi ülkelerden; Antalya bölgesine uçak bileti aramış kişilere Facebook ve Google üzerinden otelin ilgi çekici bir teklifi ile reklamını gösterebiliyoruz. Verinin kullanımı, markanın bulunduğu turizm alanına ve ihtiyacına göre çok fazla değişkenlik gösterebilir. Veri ile ilgili verebileceğimiz bir başka öneri ise; eğer internet üzerinden rezervasyon alan bir yapıya sahipseniz, mutlaka uzun vadeli bir veri toplama ve kullanımı stratejiniz olmak zorunda.